Vannak a klasszikusok között is kedvenceim, és egyes korszakaimban rengeteg régi szerzőt olvastam, például voltak nyarak kamaszkoromban, amikor végigrágtam magam Jókai és Mikszáth művein, Jane Austen iránti rajongásomról már nem is beszélve. Manapság azonban, ha megnézzük az olvasmánylistámat, jóval több kortárs művet olvasok, persze mindig előkerül egy-egy nagy hatású klasszikus, idén például az Anna Karenina.

Külföldi szerzőktől is többet olvasok, mint magyaroktól, de ez nem függ össze semmiféle előítélettel, félelemmel, hiszen a magyarok között is vannak nagy kedvenceim, akikben sosem csalódom, ilyen például Szabó Magda, akinek lassan de biztosan igyekszem minden könyvét elolvasni. Megfigyeltem viszont, hogy gyerekkönyveink sorában sokkal több magyart találunk, klasszikusokat és egészen friss köteteket egyaránt. Itt is van kedvencem, Marék Veronika személyében, és fantasztikusan jó illusztrátorok is ténykednek ezen a területen, összességében nagyon jónak tartom a mai magyar gyerekkönyv választékot.

A novellákkal szemben egyértelműen előnyben részesítem a regényeket,  szívesen elolvasok néhanap egy-egy jó elbeszélés kötetet is, nagyon szerettem például Lázár Ervin novellásköteteit, de mégis szívesebben, és többet olvasok regényeket. Az okát nem tudnám megmondani, de ahogy látom, azért az olvasók nagy része hasonlóan van vele, nem véletlen az sem, hogy sokkal több regény íródik, mint novella. Valahogy talán jobb belefeledkezni hosszabban egy történetbe, mint pár oldalon keresztül olvasni csak. 

Az én olvasási szokásaimba az iskolai óráknak nem volt sok beleszólása sem negatív sem pozitív irányban, bár a kötelezőket általánosban egyöntetűen szerettem, középiskolában viszont már nem, de azért legyűrtem őket becsületesen. Rám a család hatott, meg a barátok, aztán meg kialakult az ízlésem, ami mentén (kisebb kitérőkkel, főleg molyos hatásra :-) ma is haladok.

Egy mai gyerek azonban, ha betéved egy könyvesboltba, netán idejekorán feltéved a molyra, olyan választékkal találhatja szembe magát, ami a mi időnkben elképzelhetetlen lett volna. Választani elég nagy feladat, de én legalábbis igyekszem a gyereket ugyanúgy szelíden vezetni, mint ahogy velem tették a felnőttek. Egyébként nem gondolom, hogy kevesebbet olvasnak a mai gyerekek, az én korosztályomban sem olvasott mindenki. Szerintem egy-egy jó könyvvel rá lehet vezetni a gyereket az olvasás ízére, aztán meg hadd alakuljon ki a saját ízlése, próbáljon ki ezt is azt is, a fő, hogy ez a nagyon jó időtöltés a saját érdekében ne maradjon ki az életéből.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jokonyvek.blog.hu/api/trackback/id/tr163138986

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása